תוכן עניינים

אישה בהריון עובדת על חיזוק שרירי הליבה והישבן
אישה בהריון עובדת על חיזוק שרירי הליבה והישבן
  • מותר לעשות ספורט בתחילת הריון ואף מומלץ מאוד, אך יחד עם זאת רצוי לקבל אישור מהרופא שהכל תקין ובמידה ואת חוששת לעשות בעצמך אל תהססי לקבל עזרה מקצועית של מאמנת כושר אשר בקיאה בנושא ובעלת התעודות המתאימות.
 
  • נשים רבות חוששות מלעשות פעילות גופנית בתקופה הזאת ובצדק כי קיימים מקרים חריגים כמו: שמירת הריון או הגבלות רפואיות נוספות.
 
  • כל מה שנכתב כאן חייב להיות כפוף לבדיקה מקיפה שלך אצל רופא\ת נשים מוסמכ\ת ולאחר התייעצות עם רופא וכמובן באם יש הגבלות רפואיות כלשהן עליך להיות מודעת לכך ולפעול בהתאם.
 
  • נחלק לשלושה טרימסטרים, שבכל טרימסטר קיימות הנחיות שונות. אנו בחרנו להתמקד בטרימסטר ראשון קחי זאת לתשומת ליבך בבקשה.
 
  • אישה אשר עסקה בפעילות ספורטיבית לפני בעצימות בינונית, תוכל בהחלט להמשיך עם אותה הפעילות לפחות בטרימסטר הראשון,
 
  • כל עוד מדובר על הריון תקין בו היא במעקב רפואי. אם אותה אישה, הייתה רגילה לעבוד עד 80% מהדופק המקסימלי,
 
  • היא בהחלט תוכל להמשיך ולעבוד בטרימסטר הראשון, בהנחה והיא מיישמת את כל הדגשים הדרושים.

תופעות לוואי

  • עצירות
  • כאבי גב
  • סחרחורות
  • כאבי מחזור
  • דלקת בשתן
  • כאב במפשעה
  • כאבי בטן תחתונה
  • יש נשים שיש להן כאבי ראש
  • גרד
  • גזים
  • דיכאון
  • מיגרנות
  • כאבי רגליים
  • כאבים בפות
  • לחץ דם נמוך
  • נושא "הכאב" הוא מאוד משתנה
אישה הריונית עם כדור פיזיו
אישה הריונית עם כדור פיזיו

למה כדאי לעשות ספורט בתחילת הריון?

  1. בצורה זו תקלי על כאבי הגב ותפחיתי עומסים
  2. שיפור הזרמת הדם ומכאן סיוע בהורדת בצקות
  3. בצורה זו תבטיחי לעצמך להגיע ללידה חזקה יותר
  4. שיפור מצב הרוח, העלאת המוטיבציה והפגת מתחים
  5. חיזוק כללי של השרירים בגוף, שכן גופך הולך "לעבוד שעות נוספות"
  6. זה יעזור לך לבנות שרירים ומפרקים יותר, דבר אשר משפיע על הלידה שתבוא בהמשך
  7. חיזוק רצפת האגן וקרקעית האגן שכן אלו שרירים סופר חשובים למהלך ההריון והלידה עצמה

על מה לשים לב?

  1. תרגול של תרגילי נשימות ונשיפות
  2. חיזוק וכיווץ של שרירי קרקעית האגן
  3. עבודה על זוקפי הגב וחגורת הכתפיים
  4. הגמשת השרירית על ידי תרגול של מתיחות
  5. פעילות אירובית אשר מעלה את הדופק ומגבירה את זרימת הדם בגוף
  6. תלבשי בגדים נוחים עם גומי, נמתחים, רחבים קצת העשויים מבד נושם (כותנה)
שתי נשים בהריון נמתחות על כדור
שתי נשים בהריון נמתחות על כדור

איזה ספורט בתחילת הריון מומלץ?

  • פעילות אירובית מדורגת ומתונה למשל: הליכה, שחיה, אופניים
  • אימוני כוח עם משקולות במשקלים נמוכים או אימון TRX בעצימות נמוכה
  • ניתן להיעזר בשירותים של מאמנת כושר אישית מוסמכת שתנחה אותך צעד אחר צעד
  • אם התאמנת לפני, תוכלי לעשות פעילות בעצימות בינונית במיוחד בטרימסטר הראשון
  • כל דבר שלא מסכן את העובר או את האם ניתן לעשות בצורה מבוקרת ויש מגוון פעילויות שתוכלי לעשות

מאיזו פעילות גופנית בהריון כדאי להימנע?

  • מפעילות ספורטיבית אשר עלולה לסכן אותך מבחינה רפואית בשל הנושא הבטיחותי כמו: כדורסל, כדורעף, כדוריד (הפחד להיתקל פתאום באנשים אחרים, או לקבל מכה מהכדור).

 

  • מאימונים סיזיפיים ועצימים במיוחד בהם ניכר מאמץ גבוה כגון: אימון HIT, אימון טבטה, קיקבוקסינג, עיצוב דינמי ברמה גבוהה. כל האימונים הללו יעלו לך מאוד את הדופק, דבר שפחות מומלץ.

 

  • רצוי להימנע מתרגילים בשכיבה על הגב קשור לאספקת החמצן לעובר (מדבר על כפיפות בטן בשכיבה לאורך זמן דבר שאסור וכדאי לך להימנע), ישנם תרגילים אחרים

 

  • פעילות המשלבת קפיצות, חבטות בצורה מוגזמת השתדלי להימנע ממנה

 

הפרשות בתחילת הריון

תופעה מוכרת ושכיחה המתרחשת אצל רוב הנשים. לנשים בתחילת הריון יש הפרשות נרתיקיות בכמות גדולה יותר מאישה לא הרה, בשל הפרשה מוגברת של הורמון אסטרוגן ופרוגסטרון שכאמור קיימת עליה של ההורמונים האלו.

אם ההפרשות הן רגילות את יכולה לשים תחתונית כותנה ולהמשיך להתאמן די כרגיל, אם יש להן צבע אחר שאת לא מכירה, הדבר צריך להדליק אצלך נורת אזהרה.

עליך להיות ערנית ודרוכה לכל תרחיש אפשרי, לפקוח שתי עיניים ולעשות "זום" על האזור מידי יום. מה שיקבע תהיה ההרגשה הפנימית-אישית שלך והצבע של ההפרשות שזהו נושא בפני עצמו.

סוגי הפרשות מהנרתיק

הפרשות לבנות או שקופות כמו מים

מצב נורמלי ורגיל אם אין גרד, צריבה, אדמומיות או כאבים. אלא אם כן זוהי הפרשה גבינתית עם ריח חריף וחזק (מזכירה קוטג), או הפרשה המעידה על דליפת מי שפיר ואז מומלץ להתייעץ עם הרופא שלך.

 

הפרשות צהובות או הפרשות ירוקות עם ריח רע

בדרך כלל נגרמות בשל פטריה בנרתיק או דלקת מחיידקים רבים. כמובן שקיימות פטריות שכיחות ולא מזיקות, ובכל זאת אל תילחצי אבל כן חשוב לגשת לרופא ולעשות בדיקת סטיק לדלקת בשתן או בדיקת שתן לאבחון הדלקות.

 

הפרשות חומות בתחילת הריון

הצבע החום מופיע בשל דימום או הפרשה דמית. בדרך כלל נוצר בגלל דימום ישן שכבר הקריש והתייבש והתוצר הנלווה זהו הצבע החום. צבע ההפרשות לרוב יהיה חום וזה סימן שמצביע על דימום ישן.

 

הופעת דימום בתחילת הריון

נחשבת לתופעה די שכיחה, וחובה לשים לב לכך במיוחד אם קיים דימום חזק מהנרתיק (במקרה זה יש לטוס לרופא נשים), אם זהו דימום קליל רק תשימי לב. הסיבות לדימום עלולות להיווצר לאחר סקס בהריון, אחרי בדיקה וגינאלית, בשל שחיקה של צוואר הרחם, נגע, השרשה או הפלה.

איך להפחית הפרשות מהנרתיק?

אל תנגבי עם מגבונים

עדיף לנגב עם טישו וקצת מים, כי הבושם גורם לגרד בנרתיק ולעיתים אף לצריבה ותחושה לא נעימה.

 

בגדים סינתטיים והדוקים בשימוש גבוה

אלו בגדים בעלי בד "לא נושם" לכן תמיד כדאי להשתמש בכותנה שזהו בד נושם אלא אם כן את אלרגית.

 

תחתוניות כותנה

תעדיפי להשתמש בשימוש יומיומי בתחתוניות "נושמות" לעומת תחתוניות סינתטית אשר גורמת לגרד, לאודם ולתגובה אלרגית לעיתים.

 

פחות שטיפה אינטימית

הסבון שנמצא בשטיפה גורם לייבוש אשר פוגע בפלורה הטבעית. הכי מומלץ הוא לבצע שטיפה קלה עם מים פושרים ואל סבון עם היד שלך ולא עם ספוג.

 

תיקחי פרוביוטיקה

תוסף מזון נהדר שעוזר "להילחם" בחיידקים ועוזר למנוע פטריות בנרתיק וחיידקים באזור. בכלל זה תוסף מומלץ מאוד שמטרתו היא לחזק את המערכת החיסונית בגופנו.

האם ניתן לעשות ספורט בזמן נטילת תרופות?

ראשית

יש לנסות ולהבין ממה את סובלת או מהו מקור הבעיה? האם את סובלת מחום וכאבי ראש? או האם את סובלת ממחלה כרונית?

 

שנית

בהתאם לאבחנה את תקבלי את טיפול תרופתי מומלץ הכולל כמובן גם את המינון שעלייך לקחת ולאחר מכן בהתאם למצבך את תקבלי הנחיות האם מותר לך להתאמן או שכרגע חל איסור.

 

שלישית

כל תרופה שאת נוטלת כדאי שתעשי זאת לאחר התייעצות עם רופא גם אם זה ניראה לך פחות קריטי. יש הנחיות מאוד ברורות לגבי התרופות השונות למשל: עבור נטילת אקמול בתחילת הריון בשל חום או צינון את צריכה לקבל חוות דעת מקצועית, כנ"ל לגבי אנטיביוטיקה, אדקס, אדויל וכדורים אחרים.

 

רביעית

את יכולה להתאמן כל עוד מצבך הבריאותי מאפשר זאת כלומר לאחר שעשית בדיקות וקיבלת אישור לכך. אחרת, קיימים מצבים שבהם אישה הרה עלולה לסבול מסיבוכים או מחלות נדירות ובמצבים אלו שווה לשקול עצירה של האימונים ולנוח במקום (שמירת הריון, הריון בסיכון, לחץ דם נמוך).

אתרים חשובים בנושא

מדריך לנטילת תרופות

פעילות גופנית

כתבות נוספות מומלצות